Partner Kerk in Actie praat synode bij over situatie in Oekraïne
Twee voorgangers, twee jongeren en twee (jonge) medewerkers van Ukrainian Education Platform, partner van Kerk in Actie in Oekraïne, trokken in de afgelopen week door Nederland om in verschillende gemeenten hun verhalen te delen. “Jullie verhalen waren een inspiratie voor ons, en voor veel mensen in ons land”, vertelt Daan Verbaan, relatiebeheerder Oost-Europa voor Kerk in Actie. “Jullie bezoek laat zien hoe we kerk-zijn met elkaar, hier en in Oekraïne. De inhoud van het werk van Kerk in Actie is zo echt zichtbaar voor kerkleden in Nederland.” Net als JezusFather Vitalii, een van de voorgangers, vertelt tijdens de synodevergadering over de eerste dagen van de oorlog, in februari 2022. Hij komt uit de stad Fastiv, dat dicht bij de frontlinie lag. “Er was direct een tekort aan alles. De kerk was de eerste plek waar mensen terecht konden. Tienduizenden ontheemden kwamen ons stadje binnen.” Hij ontmoette die dag een moeder met drie kinderen van 12, 7 en 5 jaar. Hun man en vader had zich vrijwillig aangemeld om mee te vechten, hoewel hij dat eigenlijk niet hoefde als vader van drie. “Het jongste kind vloog me om de hals en vroeg of ik Jezus was”, vervolgt Vitalii. “Zijn moeder had hem verteld dat Jezus hen zou redden.” Hij nodigde hen uit voor de thee, waar de moeder hem vertelde over hun vlucht uit Marioepol. “Die dag realiseerde ik me dat ik op mijn plek moest blijven en de taak moest vervullen die God me op dat moment gaf: mensen in nood helpen.” Jong zijn in tijden van oorlogVoor Anastasiia Fedko (19), een van de jongeren uit Oekraïne, vertelt over hoe stressvol het is om jong te zijn in deze tijd van oorlog. “We moeten omgaan met emoties die we zelf niet begrijpen, in een tijd die eigenlijk de beste jaren van ons leven hadden moeten zijn.” Ze was 16 jaar toen de oorlog begon. Haar oudere broer en vader werden opgeroepen voor het leger, veel vrienden vluchtten het land uit. “Ik wist niet meer wat ik met mijn leven moest doen, maar besef me dat voor veel anderen, die geliefden verloren, het nog veel erger is.” Anastasiia vertelde de synodeleden dat ze zich vasthoudt aan Gods woorden ‘Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God’ uit Jesaja. “Jullie maken je hard voor recht en gerechtigheid in Oekraïne. Dat doet ons erg goed.” Voortdurend gebed voor OekraïneScriba René de Reuver dankte de delegatieleden voor hun komst naar de synodevergadering. “Het betekent veel voor ons dat jullie de pijn, maar ook jullie hoop met ons deelden.” De Reuver vertelde dat er in veel kerken in Nederland voortdurend wordt gebeden voor vrede en gerechtigheid voor de mensen in Oekraïne. “We voelen ons zeer met jullie verbonden. Moge de God van de vrede jullie de kracht geven om vol te houden, zodat jullie de hoop niet verliezen.” Namens de delegatie overhandigt Natallia Lialuk de synode een cadeau. Het is een schilderij gemaakt door Oekraïense kinderen die gevlucht zijn uit Oost-Oekraïne. De afbeelding beeldt hoop uit: hoop dat er een dag komt dat er wel sterren vallen, maar geen raketten meer. “We hopen dat die dag steeds dichterbij komt”, aldus Lialuk. Samen de kerk in actieVoorafgaand aan de ontmoeting met de Oekraïense delegatie praatten Karin van den Broeke, programmaleider Kerk in Actie en Pepijn Trapman, manager buitenland Kerk in Actie, de synode bij over de thema's waar de diaconale organisatie van de Protestantse Kerk zich de komende jaren op richt. “Kerk in Actie is integraal onderdeel van onze kerk. Zoals we hier samen zijn vandaag, zijn we ook samen de kerk in actie. Samen geven we de roeping van de kerk vorm”, aldus Trapman. Geroepen en gedragenKerk in Actie zet zich samen met ruim 250 kerken en partnerorganisaties wereldwijd in voor een samenleving waarin mensen tot hun recht komen, weet hebben van Gods liefde voor allen, in vrede samenleven en zorgdragen voor elkaar en de schepping. “Dat doen we vanuit een toekomstgerichte houding”, aldus Van den Broeke. “We weten ons geroepen en gedragen door God in alles wat we doen, en zijn hoopvol gericht op het koninkrijk.” Synodelid ds. Rianne Veenstra is blij dat het werk van Kerk in Actie zo zichtbaar wordt voor de synode. “Als ik kijk naar wat Kerk in Actie doet, dan mogen we blij zijn met deze organisatie. Ik wil mijn waardering uitspreken voor al het werk dat namens de kerk gedaan wordt en dat iets laat zien van het rijk van God, waarin recht gedaan wordt aan mensen die hulp nodig hebben. Ik hoop dat jullie en wij allen dit werk samen blijven dragen.” lees verder |
||
Synode aanvaardt nota ‘Uw koninkrijk kome’ over relaties met Joden en Palestijnse christenen
Op de eerste vergaderdag besprak de generale synode de nota ‘Uw Koninkrijk kome - Als pelgrims onderweg met Joden en Palestijnse christenen’. Deze notitie beschrijft een proces van reflectie binnen de Protestantse Kerk om vanuit haar kerkelijke rol invulling te geven aan haar relaties met zowel Joden als Palestijnse christenen. Vragen als ‘Wat hebben deze relaties ons te zeggen?’, ‘Wat kunnen we voor elkaar betekenen?’ en ‘Hoe vertalen we dit in concreet handelen?’ staan centraal. De nota geeft een bezinning op complexe vragen, biedt een heroriëntatie op theologisch (en ook politiek) gevoelige materie, en een handreiking voor verder gesprek. Nieuwe bezinningSinds 2022 is de generale synode in gesprek over de relaties met Joden en Palestijnse christenen. “Er was behoefte aan een nieuwe bezinning op dit thema, en een herijking van de IP-nota uit 2008”, vertelt preses ds. Bouw. “We denken met elkaar na over het werk en het spreken van de Protestantse Kerk, Kerk in Actie en Kerk en Israël over dit thema in de komende jaren.” Ze benadrukt daarbij dat dit niet eenvoudig is en emoties met zich meebrengt. “Het gaat erom dat we in onze brede Protestantse Kerk samen een weg zoeken om het gesprek gaande te houden.” Verschillende perspectievenScriba ds. René de Reuver stelt dat de Protestantse Kerk met deze nota een kwetsbare positie inneemt. “We doen dit vanuit onze verbondenheid met het volk Israël en met Palestijnse christenen, maar zijn ons bewust van de kwetsbaarheid van dit thema.” De Reuver benadrukt dat we als kerk deze weg niet alleen gaan, maar samen met andere christenen en met Joden, als een pelgrimage. “We kiezen voor één notitie waarin zowel de stem van Joden als van Palestijnse christenen klinkt. Ze vertellen ons verhalen over dezelfde werkelijkheid, maar vanuit verschillende perspectieven. Hoe daarop te reageren, hoe die verhalen te horen, dat is de vraag in deze nota.” De Reuver legt uit dat we dat allereerst vanuit gebed doen, zonder het ene verhaal uit te spelen tegen het andere. “De nota noemt dat: het uithouden in het midden.” Fundamenteel gesprekIn de synodevergadering werd ingegaan op diverse feedbackpunten vanuit de verschillende adviesorganen van de synode, aangevuld met opmerkingen van individuele synodeleden, onder andere over de manier waarop de verschillende roepingen zich tot elkaar verhouden, de gebruikte terminologieën in het rapport en het benoemen van waarnaar we als pelgrims samen onderweg zijn. Eeuwout Klootwijk, wetenschappelijk beleidsmedewerker voor Kerk en Israël, en Wilma Wolswinkel, relatiebeheerder Israël-Palestina voor Kerk in Actie, hebben de notitie voorbereid en gingen op vele vragen in. Ds. De Reuver vindt dit fundamentele gesprek over de nota belangrijk. “Het is nodig om elkaars stem en tegenstem te horen. God heeft zich in Christus aan ons laten kennen. Dat verbindt ons met Palestijnse christenen, en wat betekent de persoon van Christus dan in de relatie met de Joodse gemeenschap. Daar proberen we als christelijke gemeenschap in deze nota woorden aan te geven.” Een tegenvoorstel van ds. Van Heijningen om de nota te splitsen in twee afzonderlijke notities, een over de onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël en een over de relaties met Palestijnse christenen, haalde het niet. Ook een amendement van ouderling-kerkrentmeester Smit om de tekst ‘De kerk is op grond van de Bijbel allereerst verbonden met het volk Israël. De kerk erkent dat er voor het volk Israël een blijvende en bijzondere belofte geldt ‘dat heel Israël gered zal worden’ expliciet op te nemen in het besluitvoorstel haalde geen meerderheid. Bevorderen van recht en gerechtigheidDe generale synode besloot de nota te aanvaarden als uitgangspunt voor het beleid van de kerk en de dienstenorganisatie in de komende periode en als materiaal voor gesprek in de kerk. De nota beschrijft stappen die belangrijk zijn voor de kerk, onder andere het (blijven) bidden voor de vrede van Jeruzalem, het bevorderen van recht en gerechtigheid en het versterken van samenwerkingen. Het bestuur van de dienstenorganisatie krijgt de opdracht deze uitgangspunten voor het beleid verder uit te werken. Na afloop van de bespreking bood ds. Andreas Wöhle namens de Lutherse Kerk het boekje ‘Hoop voor de toekomst’, een studiedocument voor het vernieuwen van joodse-christelijke relatie, aan de synode aan. Download de nota ‘Uw koninkrijk kome’ lees verder |
||
‘Categoriaal pastoraat is wezenlijk onderdeel van ons kerk-zijn in de wereld’
Zo’n 500 geestelijk verzorgers in Nederland geven zorg en aandacht aan specifieke groepen mensen, die in het gewone gemeenteleven niet geboden kan worden. Dit categoriaal pastoraat is er in 10 verschillende velden in de samenleving: zorg, krijgsmacht, justitie (detentie), studenten, binnenvaart, koopvaardij, doven, Schiphol, politie en brandweer. Kerk-zijn in de wereldMet de voortgangsrapportage over het categoriaal pastoraat wordt de synode bijgepraat over de stand van zaken rond het categoriaal pastoraat, zoals de recente toevoeging van het brandweerpastoraat. Ds. Theo Hettema, medewerker categoriaal pastoraat bij de dienstenorganisatie, omschrijft het categoriaal pastoraat als een wezenlijk onderdeel van kerk-zijn in de wereld. “Het is prachtig dat we dit mogen doen op wel 10 verschillende terreinen van de samenleving. Op deze manier zijn we als kerk aanwezig in de levens van mensen.” Present in de maatschappijDe voortgangsrapportage benadrukt dat we als kerk altijd moeten zoeken naar mogelijkheden om present te zijn in de maatschappij, ook al zijn de financiële middelen niet altijd toereikend. ‘Het liefst willen we in zo veel mogelijk vormen van pastorale aandacht ook Jezus ontmoeten in de ontmoeting met anderen’, zo stelt het rapport, ‘maar we moeten realistisch zijn en beseffen dat we niet de middelen hebben om dat te bereiken. Maar we zoeken het wel.’ Vanuit de synode werd het belang van het categoriaal pastoraat vandaag onderstreept. Verschillende synodeleden riepen op om de geestelijk verzorgers binnen het categoriaal pastoraat een plaats te geven binnen werkgemeenschappen en riepen preekvoorzieners op om hen te vragen voor te gaan in een reguliere kerkdienst. “Het is belangrijk dat dit werk, dat namens ons allen midden in de wereld gebeurt, zichtbaar is in de kerk”, zo vatte preses ds. Trijnie Bouw het gesprek samen. Liefdesgebaar van GodHet openingsgebed op de eerste vergaderdag van de synode werd verzorgd door dovenpastor Hendrik Stevens. Hij is zelf doof en draagt een gehoorimplantaat. Vanuit Matteüs 9 (vers 35-38), waar staat: ‘Toen Hij de mensenmenigte zag, voelde Hij medelijden met hen, omdat ze uitgeput en hulpeloos waren, als schapen zonder herder’, sprak hij over het belang van de emoties van Jezus in de dovenwereld. “Emoties zijn voor ons altijd verbonden met het gebaar. Zonder emoties kun je niets zeggen.” Stevens wees daarbij op het grootste liefdesgebaar van God, dat zichtbaar werd aan het kruis waar Jezus zijn leven gaf voor de mensen. Download de voortgangsrapportage over het categoriaal pastoraat lees verder |
||
Delegatie uit Oekraïne ontmoet gemeenteleden Protestantse Kerk
Andersom doet de steun vanuit Nederland ook veel met de twee geestelijk leiders, de twee studenten en de twee medewerkers van partnerorganisatie UEP. Ze delen hun verhaal op regio-avonden en in kerkdiensten. Op dinsdag bezochten zij de dienstenorganisatie voor een ontmoeting met medewerkers die betrokken zijn op hun werk door bijvoorbeeld de huis-aan-huiscollecte te organiseren. Elke dag rakettenDe gasten uit Oekraïne delen hun ervaringen met hen. “De oorlog is een vreselijke tijd”, zegt priester Kulish Anatolii. Zijn gemeente heeft veel vluchtelingen uit Oost-Oekraïne opgevangen. Ze kwamen met niets in zijn dorp aan. De priester toont een foto waarop je ziet dat zijn huis tot de nok volstond met dozen met hulpgoederen, hij en zijn gezin konden er nog net tussendoor lopen. Kateryna Surmachevska, 20 jaar, komt uit Odessa. Daar slaan elke dag raketten in. “Elke nacht word je wakker van de sirene, en elke vraag je je af waar de raket dit keer weer zal landen”, zegt ze. “Het doet pijn om mijn land zo te zien, zoveel trauma's die worden opgelopen. Maar ik blijf dromen van een vrij Oekraïne.” Kinderen kunnen geen kind zijnMariia Hrabova van UEP vertelt hoe haar organisatie kerken, plaatselijke overheden en anderen die hulp kunnen bieden aan elkaar verbindt om samen te werken aan de mentale gezondheid van kinderen en hun familie. “Kinderen in Oekraïne kunnen geen kind zijn zoals het zou moeten. Eerst was er covid en toen kwam de oorlog. Het leed is zo groot dat psychologen het niet aankunnen. Kerken en gemeenschappen kunnen veel opvangen.” Mariia dankt voor de steun vanuit Nederland. “Hierdoor kunnen we doorgaan met ons werk.” In actie voor OekraïneKerk in Actie voert dit jaar opnieuw actie voor kinderen in Oekraïne. De huis-aan-huiscollecte van 18 t/m 23 november is bestemd om voor dit doel, en met Kerst wordt er in veel kerken voor gecollecteerd. >> Wil jij de delegatieleden ontmoeten? Deze week zijn er nog avonden in Middelburg (6 november), Woudenberg (7 november) en Meppel (8 november). Lees meer lees verder |
||
Protestantse Kerk lanceert duurzame beleggingsfondsen Boaz
Volgens directeur Jurjen de Groot zijn de nieuwe beleggingsoplossingen geheel in lijn met het beleggingsbeleid dat door de kleine synode is bepaald: “Bij Boaz komt er een sterke focus op duurzaamheid en positieve maatschappelijke impact. We willen concreet invulling geven aan onze rol als rentmeester over de middelen die aan ons zijn toevertrouwd”. Een belangrijk onderdeel is ook de dialoog met ondernemingen waarin wordt belegd. De Groot: “We willen nadrukkelijk thema’s als moderne slavernij en leefbaar loon op de agenda van bedrijven zien te krijgen en te houden.” Bijbelse inspiratieHet fonds dankt haar naam aan de Bijbelse figuur Boaz, die in zijn tijd als een goed rentmeester omging met de aan hem toevertrouwde mensen en landerijen. Hij leefde het bekende gebod uit Leviticus na: “Ga bij het binnenhalen van de oogst niet tot aan de rand van de akker en raap niet wat blijft liggen bijeen, maar laat het liggen voor de armen en de vreemdelingen”. AchtergrondinformatieGemeenten kunnen kiezen uit twee verschillende varianten, namelijk het ‘Boaz Duurzaam Beleggingsfonds’ en het ‘Boaz Impact Beleggingsfonds’. Het beheer van de fondsen is uit handen gegeven aan de stichting Beheerder Boaz Beleggingsfondsen. De uitvoering ligt bij de bank Van Lanschot-Kempen, met wie maatwerkportefeuilles en gunstige tarieven overeen zijn gekomen. >> Meer weten over de Boaz-fondsen, of wil je graag een adviesgesprek? Ga naar protestantsekerk.nl/boaz voor alle informatie. Boaz beleggingsfondsen
lees verder |
||
Raad van Kerken: “Gedenk ook slachtoffers van geweld en rampspoed”
In november worden in veel kerken de kerkleden herdacht die in het afgelopen jaar zijn overleden. Dat kan op Eeuwigheidszondag, maar er zijn ook gemeenten die kiezen voor Allerzielen. De Raad van Kerken stelt dat het goed is om tevens de slachtoffers van oorlog te gedenken en om stil te staan bij de levens van alle mensen die door oorlog bedreigd worden. Scriba René de Reuver: “Er is onnoemelijk veel leed in de wereld en als kerk kunnen en mogen we daar niet van wegkijken. We bieden hulp waar mogelijk en bidden voor vrede en verzoening.” Kerk in Actie deed afgelopen maand nog mee aan een Giro555-actie voor de slachtoffers van het conflict in het Midden-Oosten en eerder werd er al een actie gestart voor Soedan. In november komt er een huis-aan-huiscollecte voor kinderen in Oekraïne. Lees hier de oproep van de Raad van Kerken lees verder |
||
'Oorlog veroorzaakt kwaad, helemaal geen oorlog laat dat toe'
In tijden van oorlog blijken mensen tot de vreselijkste dingen in staat te zijn: steden worden vernietigd, landen geplunderd, volken uitgemoord, vrouwen verkracht en massa’s militairen vinden de dood door de hel die oorlog is, stelde professor Vos aan het begin van zijn bijdrage. Hij wierp daarom de vraag op of je niet principieel tegen iedere vorm van oorlog moet zijn, als je die schreeuwen uit de diepte hoort. Vanuit christelijk perspectief zijn hier ook duidelijke argumenten voor te geven, denk bijvoorbeeld aan uitspraken uit de Bergrede waarin Jezus stelt dat je je linkerwang moet toekeren en je vijanden lief moet hebben. Bescherming uit naastenliefdeVos zegt het appel hiervan dan ook sterk te voelen, volgelingen van Jezus behoren vrede, niet oorlog, na te streven. Om die reden ligt het voor de hand om geweldloosheid tot absolute regel te maken. Toch zegt hij hier niet mee te kunnen volstaan. Volgens hem moeten we slachtoffers van bruut geweld vanuit naastenliefde soms juist beschermen, voor zover dat in onze macht ligt. Hij schetst daarmee een dilemma: “oorlog veroorzaakt verschrikkelijk kwaad, maar helemaal geen oorlog voeren laat verschrikkelijk kwaad toe.” Rol van de overheidAls je vanuit christelijk perspectief nadenkt over geweld, dan gaat het volgens Vos niet alleen om Jezus’ boodschap van geweldloosheid, maar ook om een visie op de overheid. Tot de kerntaak van de overheid behoort het mogelijk maken van vreedzaam samenleven tussen mensen. Juist het overlaten van het geweldsmonopolie aan de overheid zou voortkomen uit het zelf afzien van geweld. Pieter Vos betoogde dat de traditie van de ‘rechtvaardige oorlog’ een onmisbaar ethisch denkkader is. “Het formuleert de strikte voorwaarden waaronder een oorlog als laatste redmiddel soms gerechtvaardigd is. Zo’n besluit is altijd een paradoxaal besluit, want oorlog is wat je niet wilt.” Aan het einde van zijn bijdrage stelde Vos dat de kerk dat laatste punt hoog moet houden: “Oorlog is wat we niet willen, maar het is soms onvermijdelijk om je handen er toch vuil aan te maken.” DebatIn een debat na afloop werd uitgebreid stilgestaan bij het door Vos geschetste dilemma. Vanuit de zaal werd onder andere gesteld dat juist oorlog het absolute kwaad is, waarbij werd genoemd dat de oorlogen in Gaza en Oekraïne dat duidelijk laten zien. Het zou daarom beter zijn om een oorlog te doden met woorden, dan met het zwaard. Vos antwoordde hierop dat oorlog iets verschrikkelijks is, waarbij we tot het uiterste moeten gaan om dit te voorkomen. “Maar in het voorbeeld van Oekraïne is er duidelijk sprake van een binnenvallende agressor. In zulke situaties ben je de fase van diplomatie al voorbij.” AfsluitingScriba René de Reuver bracht aan het einde van de avond nog twee punten naar voren. Hij stelde ten eerste dat het een zegen is dat we een geestelijke verzorging binnen de krijgsmacht hebben. Daarnaast zei De Reuver dat een rechtvaardige oorlog en rechtvaardige vrede elkaar nodig hebben. Volgens hem is het kwaad temmen soms noodzakelijk. Hij besloot de avond met Lied 1010 vers 1 en 4: Geef vrede, Heer, geef vrede, de wereld wil slechts strijd. Al wordt het recht beleden, de sterkste wint het pleit. Het onrecht heerst op aarde, de leugen triomfeert, ontluistert elke waarde, o red ons, sterke Heer. Geef vrede, Heer, geef vrede, bekeer ons felle hart. Deel ons uw liefde mede, die onze boosheid tart, die onze mond leert spreken en onze handen leidt. Maak ons een levend teken: uw vrede wint de strijd! Download de gehele bijdrage van prof.dr. Pieter VosLees ook de bijdrage van hoofdkrijgsmachtpredikant Gert van der Ende: Protestantse Lezing over oorlog en vrede: ‘Niet door kracht of geweld, maar door mijn Geest’31 okt 2024 lees verder |
||
Missionaire kerstideeën
1. ‘De kerk wenst u goede feestdagen’Wat is de betekenis van Kerst voor de gemeente? Wat betekent de geboorte van Jezus en waarom vieren we dat? Het onderlinge gesprek hierover kan helpen om hier ook met anderen over in gesprek te raken. Wellicht kun je verschillende uitspraken van gemeenteleden hierover verzamelen en gebruiken in allerlei uitnodigingen: voor een buurtmaaltijd, voor een kerkdienst, maar bijvoorbeeld ook voor een advertentie in de plaatselijke krant. ‘De kerk wenst u goede kerstdagen’, gevolgd door quotes van gemeenteleden. 2. VolkskerstzangIn veel gemeenten wordt een zangdienst georganiseerd. Dan gaat het om het zingen van de traditionele, bekende liederen. Bekijk zo’n bijeenkomst ook met de ogen van een nieuwkomer. Welke verbindende teksten reiken we aan? Staat er op de liturgie ook een verwijzing naar andere ontmoetingen en activiteiten van de gemeente? En een e-mailadres en telefoonnummer? 3. Lichtjestocht of kerstwandelingElders op deze site staat een uitgebreide beschrijving voor het organiseren en houden van een lichtjestocht of kerstwandeling. 4. KerstnachtdienstZorg dat de kerstnachtdienst toegankelijk is voor gasten. Houd in alles rekening met hen. Dat betekent niet dat alles versimpeld wordt. Wél dat plaats gemaakt wordt. Soms letterlijk. Bedenk hoe gasten of nieuwkomers de dienst ervaren. Zorg voor vertrouwde kerstliederen naast misschien een enkele nieuwe. Nodig mensen uit voor de kerstnachtdienst. Soms willen mensen wel maar durven niet. Soms zijn mensen alleen, en dan helpt het als er iemand met hen meegaat. Een uitnodigingskaart kan helpen. Bekijk hier wat je uit zou kunnen delen tijdens een kerstnachtdienst 5. Workshop adventskrans met verhaalGa op zoek naar talent in de gemeente. In een gemeente nodigde een gemeentelid dat goed was in het maken van een adventskrans het hele dorp uit om een krans te komen maken. Tijdens de workshop vertelde ze waar Kerst over gaat en las een mooi verhaal voor. De krans mocht iedereen gratis meenemen. 6. KerstmaaltijdVeel gemeenten organiseren rond Kerst maaltijden. Voor ouderen of voor de hele buurt. Juist tijdens zo’n maaltijd kun je op een ontspannen manier het verhaal van Jezus’ geboorte lezen, een goede manier om verdieping aan te brengen in de ontmoeting. 7. De boom in!Koop een grote kerstboom en ga daarmee in het winkelcentrum staan. Nodig mensen uit een wens op een kaartje (bijvoorbeeld in de vorm van een engeltje) te schrijven en deze in de boom te hangen, bij wijze van gebed. Een mooie aandachtstrekker voor winkelend publiek. En een goede mogelijkheid om in gesprek te raken over wezenlijke dingen. Overleg het van tevoren wel met de winkeliersvereniging. Ga ook op stap in het winkelcentrum en deel kleine lichtjes uit met daarop een kerstwens en een kaart waarop alle kerkelijke kerstactiviteiten in het dorp of de wijk vermeld staan. 8. Kerst-innTweede kerstdag is vaak een dag waarop mensen graag anderen ontmoeten, juist als ze niet op familiebezoek kunnen of geen familie hebben. Stel uw kerk deze dag open voor mensen die behoefte hebben er even uit te zijn. Zorg voor lekkers, spelletjes, koffie, thee, Glühwein en vooral: ontmoeting. 9. Advents- of kerstmarktIn sommige plaatsen wordt een advents- of kerstmarkt georganiseerd. Als kerk kunt u aanhaken door bijvoorbeeld passende kerstgeschenken mee te geven. 10. Wees een kerstengelVrijwilligers brengen als kerstengel in de vier weken van advent een kleine attentie en/of kaart bij iemand die om wat voor reden dan ook extra aandacht nodig heeft. Dit gebeurt anoniem. De eerste keer doet de kerstengel een briefje met uitleg bij de attentie/kaart zodat de ontvanger weet waar dit vandaan komt. Een kerstengel komt vier keer bij het adres: één keer per adventsweek. Met kerst kan het een vijfde keer. Bekijk het stappenplan voor dit project Tot slot: geef altijd iets mee!Voor alle vieringen, bijeenkomsten en ontmoetingen geldt: geef de mensen iets mee, een kaart of een wens, waarbij duidelijk is waar ze terechtkunnen als ze meer willen weten of (vaker) contact willen. Informatie op papier is vrijblijvend en toch duidelijk; mensen kunnen het thuis nog eens nalezen. lees verder |
||
Doe mee aan de actieweek voor de Voedselbank!
Actieweek in januariVeel kerkelijke gemeenten zamelen het hele jaar spullen voor de voedselbank in. Toch wil de Protestantse Kerk in de tweede week van januari een extra actieweek houden, omdat in de maand januari normaal gesproken minder binnenkomt dan in andere maanden. Terwijl januari juist vaak een dure maand voor veel mensen is. Hoe gaat de actie in zijn werk?
Suggesties productenProducten waar de klanten van de Voedselbank behoefte aan hebben, zijn:
Inleverpunt voedselbank wordenWil je als gemeente niet alleen in januari de Voedselbank ondersteunen? Word dan inleverpunt voor de Voedselbank en zet je deur minimaal 1 keer per week open voor iedereen die in actie wil komen tegen armoede in Nederland. Lees meer hierover! Aanmelden Actieweek 2025Laat via onderstaand formulier weten dat je meedoet aan de actieweek. Eventuele Kerk in Actie dozen zijn per 25 stuks te bestellen. De dozen worden in de laatste weken van december 2024 verstuurd. FormulierActieweek 2025 lees verder |
||
Protestantse Lezing over oorlog en vrede: ‘Niet door kracht of geweld, maar door mijn Geest’
Oorlog en vredeDs. Gert van der Ende begon zijn betoog met de bekende Latijnse spreuken si vis pacem, para bellum ("Wie vrede wil, moet zich voorbereiden op oorlog") en si vis pacem, para pacem ("Wie vrede wil, moet zich voorbereiden op vrede"). Beiden spreuken geven aan hoe ver de discussie over het thema ‘Oorlog en vrede’ zich uitstrekt. Als hoofdkrijgsmachtpredikant beweegt ds. Van der Ende zich tussen de militairen en biedt begeleiding en een luisterend oor, juist bij vragen over de betekenis van hun werk en de ethische uitdagingen die het militaire bestaan met zich meebrengt. Geweld nooit de weg tot vredeMet het motto van de protestantse geestelijke verzorging, Niet door kracht of geweld, maar door mijn Geest, benadrukte ds. Gert van der Ende de kern van de missie van de geestelijke verzorging binnen de krijgsmacht. Dit motto, geïnspireerd door Zacharia, drukt een diep vertrouwen uit dat werkelijke vrede voortkomt uit de kracht van Gods Geest en gebaseerd is op rechtvaardigheid, en niet voortkomt uit de inzet van wapens. Voor krijgsmachtpredikanten betekent dit continu zoeken naar een evenwicht tussen loyaal zijn aan de militairen en tegelijkertijd trouw blijven aan de overtuiging dat geweld nooit de weg tot echte vrede kan zijn. Het motto herinnert hen er dan ook aan dat hun aanwezigheid binnen Defensie geworteld is in een hoopvol perspectief op de wereld, waarin vrede en gerechtigheid mogelijk zijn. De vrede van ChristusTot slot riep ds. Gert van der Ende riep op tot het gesprek waarbij we elkaar vasthouden, juist in de kerk: ''Is de kerkelijke gemeente niet bij uitstek de plek waar we dat leren en oefenen? Waar we in alle verscheidenheid en veelkleurigheid met elkaar het verlangen delen naar de vrede van Christus? Een gesprek waarbij we ruimte laten voor verschil van inzicht, voor bezinning en voor de ander." Download de gehele lezing van ds. Gert van der Ende lees verder |
||